بیشتر از پدر و مادرها خطاب به فرزندشان شنیده ایم که: «تنها چیزی که می خوام، دیدن شادیِ توست». با اینکه به تعداد افراد مختلف تعاریف متفاوتی از شادی هم هست، اما در عمق این آرزو همه ما خواسته ی مشترکی داریم، اینکه کودکان مون از زندگی لذت ببرن، عشق بورزند، دوست داشته شن، در روبرو شدن با سختیای زندگی قوی باشن و اگه ناراحت شدن به سرعت به حال خوب قبلی شون برگردن.

 

در دنیایی که بر کارایی تاکید داره، شادی امتیاز بزرگی حساب می شه. مردمون خوشحال در کار و عشق به طور متوسط موفق تر از افراد ناشاد هستن. افراد خوشحال بازخوردهای بهتری درباره کارشون می گیرن، مشاغل با اعتبار بیشتر و درآمد بیشتری دارن؛ با احتمال بالاتری ازدوج می کنن، و در ازدواج خود رضایت بیشتری رو تجربه می کنن.

ازدواج

در این مقاله و مقاله بعد نکاتی رو با هم مرور می کنیم که با توجه به اونا می تونین محیطی امن، خوشحال و مثبت واسه فرزندان تون جفت و جور کنین. محیطی که پر از الهام، تعجب و لذت باشه. پدر و مادری باشین الهام بخش شادمانی، و فرزندانتان رو واسه خوشحال بودن آماده کنین.

از خودتون شروع کنین

۱. خوشحال باشین

جالبه که اولین قدم واسه داشتن فرزندان خوشحال اینه که کمی خودخواه باشین و به خودتون توجه کنین. میزان شادی شما بر شادی و موفقیت بچتون اثر شدیدی می ذاره. در کتاب «پرورش شادی: ۱۰ قدم آسون تا کودکان و والدین خوشحال تر» می خونیم:

«تحقیقات گسترده تونسته ان رابطه قابل توجه ای بین افسردگی مادران و مشکلات رفتاری و عملکردهای منفی در کودکان اونا رو اثبات کنن. افسردگی والدین باعث مشکلات رفتاری در کودکان شده و پدر و مادری اونا رو کم اثر می کنه».

انتقال شادی از والدین به فرزندان منحصر به دلایل ژنتیکی نیس، با این که طبق همین مطالعه معلوم شد والدین خوشحال با احتمال بالاتری فرزندان خوشحال دارن، اما این تحقیق نتونست عامل ژنتیکی موثر در این رو پیدا کنه.

چه جوری می تونین نمونه شادتری از خودتون باشین؟ هر هفته زمانی رو با دوستان خود بگذرونین.

به خاطر این که خنده مسریه، با فامیل و دوستانی رفت و اومد کنین که خوش خنده هستن. خنده ی اونا شاید باعث خنده ی شما می شه، ولی حتی اگه شما با اونا نخندید، صرفِ بودن در کنار اونا ایجاد شما رو خوشحال تر می کنن. متخصصین علم اعصاب فکر می کنن شنیدن صدای خنده ی بقیه نورونای آینه ای مغز شنونده رو طوری تحریک می کنه که گویی خود اون در حال خندیدنه.

(اینجا ۱۰ روش رایگان واسه خوشحالی رو بخونین).

۲. به ازدواج تون رسیدگی کنین

اگه در یک زندگی مشترک با همسرتون هستین اجازه ندین به دنیا اومدن بچه ها در رابطه شما خللی بسازه. طبق تحقیق چاپ شده در مجله رشد کودک (۲۰۱۱) والدینی که در ازدواجای ناپایدار رنج میکشن، مثلا در فکر طلاق هستن، باعث ایجاد مشکلات خواب در کودکان نوپای خود می شن. در این مطالعه مشخص شد ازدواج مشکل دار، هنگامی که کودک ۹ ماه داره، در مشکلات خواب اون در ۱۸ ماهگی هم دخالت داره. شاید به خاطر این که خونه ی مشکل دار خونه ی استرس آلوده ای ست، و استرس از عوامل مشکلات خواب به حساب میره.

۳. پدر و مادری مثبت باشین

احتمال زیادتری هست که والدینی که احساسات منفی نسبت به نوزادانشان بروز میدن یا واسه اداره اونا رفتاری خشن از خود نشون میدن، با کودکی خشن در سنای مهدکودک روبرو شن. این خبر خوبی نیس چون که بین رفتارهای خشن فرد در ۵ سالگی با رفتارهای خشن اون در سا لای بعدی زندگی، حتی در برخورد با شریک زندگی اش، رابطه هست. پس اگه خود رو در چرخه والد خشمگین، بچه خشمگین، والد خشمگین تر پیدا کردین سعی کنین این چرخه رو با تغییر رفتار خودتتان اصلاح کنین. با گذشت زمان متوجه میشید که مشکلات شما با هم کمتر میشه.

کودکی-نام-تصویر

۴. مراقب سلامت روانی خودتون باشین

اگه حدس میزنین که افسرده اید به خاطر خودتون و بچتون کمک حرفه ای بگیرین. تحقیقات نشون می ده مادران افسرده در نگهداری کودکان شون دچار مشکل هستن، و در مقایسه با مادران غیر افسرده به گریه کودکشون واکنشای گنگی نشون میدن. طبق یافته های تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۱ مشخص شد مادران افسرده با سبک پرورش بچه منفی، استرس رو در کودکان خود ایجاد می کنن، کودکان بزرگ شده به وسیله این مادران در سالای پیش از مدرسه خیلی راحت دچار استرس و نگرانی می شن. یافتها روشن هستن، اما محققان میگن امیدوارند!، چون که پرورش بچه مثبت حتی زمانی که خود پدر مادر با مشکلات سلامت روانی درگیر هستن، قابل آموزشه.

۵. شوخ طبع باشین

با شادمانی بدرخشید! طبق تحقیق ارائه شده در فستیوال علوم اجتماعی در سال ۲۰۱۱، شوخی کردن با کودکان نوپا به اونا کمک می کنه واسه موفقیتای اجتماعی آماده شن. زمانی که والدین شوخی می کنن و ادا در میارن، به بچه های کوچیک ابزاری واسه تفکر خلاقانه، پیدا کردن دوست و مدیریت استرس میدن. اگه بعضی وقتا «مبارک» بچتون شید، بعدا واسه موفقیتایی که بدست میارن ممنون شمان.

محیط رو واسه شادی آماده کنین

همه ما حتی اگه نخواهیم اعتراف کنیم به میزان زیادی تحت اثر محیط خودمون هستیم. سعیاتون واسه خوشحال کردن کودکان تون به دلیل زمان و قدرت شما محدود هستن، در حالیکه محیطی که درآن زندگی می کنین بر شما (و کودکانتان) اثری همیشگی بر جای می ذاره.

۱. عادات بد رو از سر راه وردارین

چه جوری اثر سعیای عمدی شما واسه خوشحال بودن کودک تون رو با کنترل بر محیط میشه به بیشترین حد رساند؟ راه ساده ای سراغ داریم، خودتون و بچتون کمتر تلویزیون ببینین، تلویزیونِ کم تر، شادی بیش تر. در کتاب «پرورش شادی: ۱۰ قدم آسون تا کودکان و والدین خوشحال تر» می خونیم: «تحقیقات جدید رابطه محکمی بین شادی و ندیدن تلویزیون یافته ان. جامعه شناسا نشون میدن که مردمون خوشحال بسیار کمتر از مردمون ناشاد تلویزیون می بینن. البته ما نمی دونیم که دیدن تلویزیون مردم رو ناشاد می کنه یا اینکه مردمانی که پیش از اینم خوشحال نبوده ان تمایل بیشتری به تماشای تلویزیون دارن».

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری عذرخواهی کنیم؟ "

(درباره مضرات اعتیاد به تلویزیون می تونین اینجا رو بخونین.)

اما با اطمینان فعالیتایی رو سراغ داریم که به فرزندان ما کمک می کنه به افرادی خوشحال و موافق تبدیل شن. اگه کودکان ما مشغول تماشای تلویزیون باشن، پس واقعا از انجام اون کارا که در درازمدت باعث شادی اونا می شه دور افتادن.

۲. عادات شادی آفرین رو جانشین کنین

اگه حفظ کردن نکاتی که تا اینجا گفتیم سخته، می تونین نکات بالا رو تبدیل به عادت کنین تا بر این مشکل پیروز شدین. فکر کردن به این روش ها شاید سخت باشه اما زمانی که عادتا شکل بگیرن عمل کردن طبق اونا کار آسانیه. چه جوری به کودک تون واسه ساختن عادتای شادی آفرین پایدار کمک می کنین؟ کارتِر (Carter) به تعدادی روش قوی واسه ایجاد یک عادت اشاره می کنه که یافته های علمی هم از اونا حمایت می کنه.

  • حذف محرکا: چیزایی که حواس رو پرت می کنن یا وسوسه انگیزند از محیط خود حذف کنین
  • کاری رو که قراره انجام بدین، عمومی کنین: با هدف گذاری می تونین از حمایت اجتماعی و البته از فشار اجتماعی واسه دنبال کردن هدف تون بهره مند شید.
  • هر بار یک هدف رو پیش ببرین: تعداد زیاده از حد اهداف باعث فرسوده شدن اراده ی شما می شن، این به ویژه در مورد کودکان صادقه. پیش از اضافه کردن یک عادت جدید از قرار گرفتن کامل عادت قبلی مطمئن شید.
  • به سعی کردن ادامه بدین: انتظار نداشته باشین همه چیز به سرعت بدون مشکل باشه. واسه بهتر شدن کارا احتیاج به زمان دارین. افتایی در راه پیش میاد که احتیاج به تقویت شدن از طرف شما داره.

۳. در کشف دنیا همراهی اش کنین

هر هفته زمانی رو به یاد گرفتن چیزی تازه به همراه بچه خود اختصاص بدین. این کار نه تنها بهش نشون می ده که چقدر واسه دنبال کردن کنجکاوی و یادگیری ارزش قائلید، بلکه زمینه ای رو واسه شما جفت و جور می کنه که تا در این راه مشکلات همدیگه رو درک کنین و در کنار هم موفقیتای مشترکتان رو جشن بگیرین. با هم به کلاس حرکات موزون ، جلسه دفاع شخصی یا کارگاه باغبانی برید و در کنار هم رشد کنین. کم کم مهارتایی که با هم یاد گرفتین تبدیل به تجارب پیونددهنده ای می شه که هر کجای دنیا باشین شما رو به هم در رابطه می کنه.

۴. زمان بازی بیشتری رو براشون جفت و جور کنین

این روزها مطالب بسیاری درباره مدیتیشن و ذهن آگاهی می بینیم که هر دو رو به عنوان ابزارهایی قوی واسه رسیدن به شادی معرفی می کنن. اما مجبور کردن کودکان به انجام منظم اونا رقابت سختیه، کاری هست که خوب این دو بکنه؟ بله! زمان بازی بیشتر. طبق کتاب پرورش شادی: ۱۰ قدم آسون تا کودکان و والدین خوشحال تر، «خیلی از کودکان در زمان بازی به یه جور مشغول انجام تمرینات ذهن آگاهی-لذت بردن تموم و کمال از لحظه حال- هستن». الان کودکان زمان کمتری رو به بازی در خونه یا بیرون از اون می گذرونن. طی بیست سال ی گذشته از مدت زمان بازیای بدون ساختار و خودانگیخته ی کودکان ۸ ساعت در هفته کم کرده شده. بازی تلف کردن وقت نیس، بلکه واسه رشد و یادگیری در کودکان لازمه.

در همون کتاب می خونیم: «محققان بر این باورند که کاهش شدید زمان بازیای بدون ساختار، تا حدی مسئول کاهش سرعت رشد شناختی و احساسی کودکانه». بازیایی که به وسیله خود کودک هدایت شه، بازیای بدون ساختار (به همراه بزرگسالان یا بدون اونا)، جدا از اینکه کمک به کودکان واسه تنظیم رفتارها و احساساتشون (خودتنظیمی)، باعث رشد هوشی، جسمی، اجتماعی، و احساسی در اونا می شه. دستورالعمل سفت و سختی واسه این مورد لازم ندارین، کافی ست زمان بیشتری رو واسه بازی در بیرون از خونه واسه بچتون در نظر بگیرین.

۵. شام رو در کنار هم صرف کنین

بعضی وقتا علم چیزایی رو اثبات می کنه که بابابزرگا و مادربزرگا پیش از این به ما گفته بودن. درسته! بهتره شام رو خانوادگی بخورین. این رسم ساده به پرورش کودکانی بهتر با شادی بیشتر کمک می کنه. در کتاب پرورش شادی: ۱۰ قدم آسون تا کودکان و والدین خوشحال تر، می خونیم: تحقیقات نشون میدن کودکانی که به طور منظم شام رو به همراه خونواده صرف می کنن از دید احساسی پایدارتر هستن و با احتمال کمتری دچار سوء مصرف الکل و مواد مخدر می شن، نمرات بهتری کسب می کنن، و در گروه نوجوانان دختر، این نوجوانان نشونه های افسردگی کمتری بروز میدن. در مورد ی آماده کردن بچه ها واسه مدرسه شام خانوادگی حتی از خوندن کتاب واسه بچه ها هم موثر تر بوده. آخرش اینکه یافته های اشاره شده در مورد صرف شام به شکل خانوادگی، حتی با کنترل متغیر اتحاد بین اعضای خونواده بازم معتبر بود.

خونواده

اینا روشایی بودن که واسه داشتن فرزندانی خوشحال، بیشتر روی رفتار شما به عنوان پدر و مادر و محیط زندگی کودک تمرکز داشتن. در قسمت بعد می خوایم روشایی رو در اختیار شما بذاریم که بیشتر متوجه مسائل تربیتی هستن.

منبع : psychologytoday livescience time

 


دسته‌ها: آموزشی